Założę się, że od czasu do czasu wpadają Ci w oko suwaki Temp Tint. Wiesz do czego służą i jak możesz ich użyć? Nie? W takim razie ten wpis jest dla Ciebie!

01

CO TO JEST BALANS BIELI

Balans bieli, to najprościej mówiąc kolor światła. O ile nasze oko nie ma  problemu z zaadaptowaniem się do warunków oświetleniowych, w sensie nie ma znaczenia jaki kolor będzie panować w pomieszczeniu – nasze oko białą kartkę zawsze będzie widzieć jako białą kartkę, o tyle z aparatem już tak łatwo nie jest. Zrób zdjęcie, gdy pomieszczenie zalewa sztuczne światło – jak całość będzie się prezentowała? Będzie żółta, zgadza się? A co się zadzieje z kolorystyką zdjęcia, gdy będziesz fotografowała w zimnym, jarzeniowym świetle? Całość stanie się niebieska.

Przyznaj sama, że mało kiedy taki kolorowy zafarb fajnie wygląda na zdjęciu, dlatego raczej powinnaś dążyć do tego, aby światło miało jak najbardziej neutralną kolorystykę. 

Dlatego…

 

02

JAK USTAWIĆ BALANS BIELI

Jeśli fotografujesz w formacie JPG powinnaś o to zadbać dobierając w aparacie odpowiedni tryb balansu bieli. Jeśli jednak fotografujesz w formacie RAW – mam dla Ciebie coś znacznie lepszego: ustaw w aparacie tryb balansu na AUTO i idź do Lightrooma!

 

03

BALANS BIELI W LIGHTROOMIE

Sekcja balansu bieli znajduje się w panelu Basic, dokładnie tutaj:

 

Zobacz co w niej znajdziesz:

  • suwaki TempTint
  • rozwijalne menu z presetami stworzonymi dla konkretnego rodzaju światła
  • pipetkę, czyli White Balance Selector

 

Idziemy po kolei:

 

SUWAKI TEMP i TINT

Suwak Temp ułatwi Ci dobór odpowiedniej temperatury barwowej w zakresie kolorów niebieski – żółty.

Przykład:
jeśli zdjęcie, nad którym pracujesz w LR jest zbyt „chłodne”, jednym słowem dużo na nim niebieskich tonów – wystarczy, że przeciągniesz suwak Temp w prawo i w ten sposób dodasz do niego odrobinę “ciepła”. Oczywiście zadziała to również i w drugą stronę, czyli gdy zdjęcie jest zbyt żółte – przeciągnij suwak Temp w lewo i tym samym zneutralizuj ten nadmiar za pomocą koloru niebieskiego.

Tylko nie zawsze jest tak, że zdjęcie jest zbyt niebieskie (“zimne”) lub zbyt żółte (“ciepłe”). Czasem na sfotografowanych przedmiotach lub na skórze pojawia się dość mocno wpadający w oko zielony lub różowy zafarb. W takim przypadku musisz wciągnąć do korekty suwak TINT! Za jego pomocą bez problemu zneutralizujesz różowe półtony za pomocą koloru zielonego, a zielone – za pomocą koloru różowego.

 

ROZWIJALNE MENU

Gdy zaimportujesz zdjęcie do LR, jego balans bieli pojawi Ci się w rozwijalnym menu jako As Shot. Ale to nie jest tak, że to jest dla tego zdjęcia najlepsza opcja ever, wcale nie! I nie ma znaczenia, czy w przyszłości będziesz korzystała z predefiniowanych presetów czy też nie – dzisiaj wszystkie je przetestuj i sprawdź, czy czasem jakiś inny balans bieli nie zadziała fajniej:

Zobacz, że każdy z tych trybów nadal możesz dowolnie modyfikować za pomocą suwaków Temp i Tint. To naprawdę super sprawa!

 

PIPETKA BALANSU BIELI

Chcesz uruchomić White Balance Selector? Możesz to zrobić na przykład wykorzystać do tego skrót klawiaturowy “w”.

Już? To teraz kliknij pipetką na jak najbardziej neutralnym kolorystycznie (najlepiej szarym) fragmencie zdjęcia.

 

Jeśli nie znajdziesz takiego elementu, to fajną opcją jest kliknięcie na białku oka. Oczywiście w ramach eksperymentów poklikaj w szare i w mniej szare fragmenty, i zobacz co się zadzieje. Widzisz jak zmieniają się kolory na zdjęciu? Widzisz jak zmiana temperatury barwowej od razu wpływa na zmianę jego klimatu?

Pracując z balansem bieli jesteś w stanie wypracować naturalny kolor skóry, wyrównać jej odcień, gdy osoby na zdjęciu pod tym względem baaardzo się różnią, czy też pójść w bardziej kreatywne klimaty. Serio serio! :). Więcej na ten temat opowiem Ci w trakcie kursu:

CHCESZ ZOBACZYĆ JAK KURS WYGLĄDA W ŚRODKU?

W takim razie zostaw swojego maila
i wskocz do jednej z 44 kursowych lekcji:

04

KREATYWNA PRACA Z BALANSEM BIELI

Czy każde zdjęcie musi mieć super-hiper poprawny balans bieli? No przecież, że nie! Czasem jest tak, że to, co jest do bólu poprawne – na nikim nie zrobi wrażenia. Zresztą wyobraź sobie, że fotografujesz bardzo nastrojową chwilę w blasku świec albo w świetle zachodzącego słońca (może to i kicz, ale jak fajnie wygląda w albumie :)) – wyobrażasz sobie taki kadr totalnie wyprany z magii ciepłego światła? Rozumiesz o co mi chodzi?

Jednym słowem miej w nosie poprawność, gdy dusza wyrywa Ci się w bardziej kreatywne tereny, ale też pamiętaj, że tak naprawdę wystarczy tylko niewielka korekta w tym zakresie, aby kolory stały się bardziej rzeczywiste. Balans bieli zmieści w sobie każde Twoje podejście do obróbki, nawet to najbardziej szalone, a więc działaj i zobacz ile jesteś w stanie wyciągnąć ze swoich zdjęć pracując tylko (i aż!) z balansem bieli.

Powodzenia!

Podobne
wskazówki

Pin It on Pinterest

Podziel się!

Ten wpis pchnął Twoje lightroomowe umiejętności do przodu? Super! W takim razie puść go dalej w świat, niech pomoże jeszcze komuś :)