fbpx

Histogram jest super! Z jego wykresu odczytasz wiele ciekawych informacji, które pomogą Ci w obróbce zdjęć. Sprawdzisz czy są wypalenia, ustalisz poprawne punkty czerni i bieli, a także zadbasz o optymalną rozpiętość tonalną.

Ale najpierw:

01

CO TO JEST HISTOGRAM

No właśnie, co to jest histogram? Albo inaczej: dlaczego na myśl o nim w Twojej głowie pojawia się coś w ten deseń %$^%*^&*&&%$##@#@?
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Zamiast kląć na niego i udawać, że nie istnieje – pomyśl o nim raczej jak zbiorze wszystkich jasnych, ciemnych i pośrednich miejsc, które znajdują się na zdjęciu plus cała praca jaką zrobiłaś w panelu Basic. Zobacz: jeśli przesuniesz suwak Exposure w prawo, to w ten sposób rozjaśnisz zdjęcie i sprawisz, że jego histogram przesunie się w prawo. A co się stanie, gdy przesuniesz go w lewo? Całe zdjęcie się przyciemni, a wykres przesunie się w lewo. Wszystko się zgadza?

histogram w lightroomie

02

CO TO SĄ PRZEPALENIA

Przepalenia (lub wypalenia, to dokładnie to samo) to taka sytuacja, gdy w jasnych lub w ciemnych tonach brakuje szczegółów. Gdy pogubisz je podczas obróbki – dostaniesz od Lightrooma czerwoną kartkę. A właściwie czerwoną i niebieską :).

Na histogramie wyglądają one tak, że albo po jednej stronie, albo po drugiej – wykres wspina się po krawędziach. Albo po jednej i po drugiej, jak na moim przykładzie:

Pamiętaj, aby dusić je w zarodku!

Jeśli chcesz ułatwić sobie pracę – wciśnij na klawiaturze literkę “j”. Widzisz te podświetlone trójkąty w górnych rogach histogramu? Dzięki nim już nigdy nie przegapisz przepaleń. Nie ma za co :).

03

ROZCIĄGANIE HISTOGRAMU

Lightroom nie tylko pokaże Ci, gdzie masz przepalenia, ale również powie jak to jest z tą rozpiętością tonalną na Twoim zdjęciu.

Spójrz na wykres histogramu. Jeden i drugi. Spójrz jak wyglądają, jaki mają kształt i jak rozkładają się na boki:

 

Jeden ciągnie się praktycznie od krawędzi do krawędzi, a drugi dość mocno skupia się po stronie lewej. To jest właśnie ta rozpiętość tonalna, która jak sama widzisz, w przypadku każdego zdjęcia może być zupełnie inna.

Żeby było jasne – im jest ona szersza, tym lepsza! W sensie im większa różnorodność tonów na zdjęciu: od ciemnych do jasnych, poprzez całe morze tonów pośrednich – tym bardziej optymalna rozpiętość tonalna. Czyli w jaki sposób musisz nad nią pracować? Tak dokładnie, musisz odpowiednio rozciągnąć histogram.

Możesz to zrobić na trzy sposoby:

  • skoryguj wartości parametrów w panelu Basic
  • wyznacz punkt czerni i bieli za pomocą klawisza Alt
  • wyznacz punkt czerni i bieli za pomocą klawisza Shift

Nie ma znaczenia, z którego sposobu skorzystasz, bo w każdym przypadku pojawi się na zdjęciu całkiem niezła różnorodność tonalna. Najszersza jaka się tylko da! Nie znam piękniejszego widoku :).

Pomogę Ci ogarnąć Lightrooma!
Prosto, fajnie i na luzie.

Że niby nauka obróbki to droga przez mękę? Nie ze mną!

04

POPRAWNY HISTOGRAM

Pytanie: Czy istnieje coś takiego jak poprawny histogram?
Odpowiedź: Nie, nie istnieje!

Taki podręcznikowy histogram powinien rozciągać się od prawej do lewej strony wykresu, bez wspinania się po jego krawędziach. Każde takie wspinanie się to dla Ciebie znak, że w danych tonach doszło do wypaleń. Ale przecież może zdarzyć się tak, że świadomie prześwietlisz lub niedoświetlisz zdjęcie na etapie jego robienia, aby później ułatwić sobie jego obróbkę. Czy w takim przypadku można powiedzieć, że histogram takiego zdjęcia jest niepoprawny? A w życiu!

Jednym słowem, dopóki wiesz jaki efekt chcesz uzyskać i nad nim panujesz – żaden histogram nie powinien zakłócić Twojego pomysłu na obróbkę. To mówię Ci ja – Ruda! :).

Tylko wiesz, żeby łamać histogramowe zasady – musisz je najpierw poznać i zrozumieć, bo inaczej to “łamanie” nie zadziała. Dlatego raz jeszcze przeczytaj ten wpis i przeanalizuj go na swoim zdjęciu. Jednym, drugim i trzecim. Trzymam kciuki!

Podobne
wskazówki

Pin It on Pinterest

Podaj dalej!

Skorzystałaś z tego wpisu? Bomba! Puść go dalej, niech pomoże jeszcze komuś :)