Hej, a co myślisz o czarno-białej obróbce w Lightroomie?

Zdjęcia B&W mają niesamowity klimat i jeśli tylko dobrze je wybierzesz, a później dobrze obrobisz – zobaczysz, że nie będzie osoby, która się przy nich nie zatrzyma. Tylko właśnie, czy wiesz co to znaczy: “dobrze”?

 

01

NIE WRZUCAJ DO CZARNO-BIAŁEGO WORA WSZYSTKICH ZDJĘĆ

To nie jest tak, że wrzucisz w czarno-biały filtr losowe zdjęcie, na które nie masz pomysłu i ono od razu w tej obróbce zrobi się bardziej WOW! No nie zrobi się. Dlatego zanim postawisz na obróbkę B&W – uczciwie odpowiedz sobie na te pytania:

  • czy tematem zdjęcia czasem nie jest kolor?
  • czy jeśli usuniesz kolory ze zdjęcia, to nadal będzie wiadomo o co w nim chodzi?
  • czy czasem nie chcesz, aby zdjęcie było czarno-białe tylko dlatego, aby było ono bardziej “artystyczne”?

Rozumiesz o co mi chodzi?

Jeśli po przejściu tych pytań stwierdzisz, że Twoje zdjęcia są stworzone do B&W – śmiało idź do kolejnego punktu.

 

02

PRZERABIANIE ZDJĘĆ NA CZARNO-BIAŁE – JAK TEGO NIE ROBIĆ?

No to teraz powiedz mi, ale tak szczerze, w jaki sposób zabierasz się za robienie czarno-białej obróbki: eksperymentujesz w Lightroomie z ustawieniami w panelach Basic, B&W i Tone Curve, czy po prostu przesuwasz suwak Saturation maksymalnie w lewo?

Dlaczego pytam? Porównaj te dwie wersje obróbki:

przerabianie zdjęć na czarno-białe

 

Na pierwszym zdjęciu przeciągnęłam suwak Saturation do -100. No i zobacz co wyszło, w sumie nic ciekawego, prawda? Obróbka jest szara, płaska, taka nijaka po prostu.

Zatrzymałabyś się koło takiego zdjęcia na dłużej? Ja też nie.

 

03

B&W W LIGHTROOMIE – JAK NIE TAK, NO TO JAK?

A jak podoba Ci się druga wersja? O niebo lepiej, zgadza się? Są tu fajne czernie i fajne biele, jest przyciągający oko kontrast, jest i super głębia, która sprawia, że zdjęcie wydaje się być trójwymiarowe. Wiesz w jaki sposób możesz osiągnąć taki efekt?

Już Ci mówię:

03.1

RÓWNOWAGA TONALNA

Równowaga tonalna to podstawa w obróbce B&W! Tylko właśnie, czy wiesz co to jest ta równowaga? Spotkałaś się kiedyś z tym określeniem?

Równowaga tonalna to taka sytuacja, gdy na zdjęciu pojawiają się w odpowiednich proporcjach tony: jasne, ciemne i pośrednie. Wszystko fajnie, tylko co to znaczy „w odpowiednich proporcjach”? I tutaj dochodzimy do sedna, czyli do histogramu, który idealnie pokaże Ci co i jak. Jeśli czujesz, że musisz sobie odświeżyć informacje na jego temat – wpadaj do wpisu: Co to jest histogram.

Spójrz na histogram tego zdjęcia B&W, które obrobiłam we wszystkich panelach, które do tego służą:

jak obrabiać zdjęcia w lightroomie

 

Jeden rzut oka na histogram i od razu widać, że wykres ciągnie się od jasnych tonów do ciemnych poprzez całe morze tonów pośrednich. Ale to nie wszystko, bo możesz również określić te tony w sensie ilościowym. A co powie Ci ta informacja? Że ilość tonów jasnych przyjemnie równoważy się z ilością tonów ciemnych, czyli występuje tu… równowaga tonalna! Tadaaam :).

 

03.2

PANEL B&W

To skoro już wiesz co to jest równowaga tonalna i w jaki sposób ją wypracować – bierzemy się za obróbkę. Zacznij od panelu B&W:

 

Suwaki, które w nim znajdziesz nazywają się jak kolory i dokładnie nimi są. Spędź z nimi chwilę i sprawdź jak ich ustawienia wpływają na wygląd Twojego zdjęcia.

Zapamiętaj tylko jedną zasadę: gdy przesuniesz suwak w lewo – przyciemnisz dany kolor, w prawo – rozjaśnisz go. Do dzieła!

 

03.3

PANEL TONE CURVE

Panel Tone Curve to serce czarno-białej obróbki! Wszystko, co w nim znajdziesz będzie związane z pracą nad poszczególnymi grupami tonów. W czym Ci to może? No jak to w czym – no przecież, że w dopracowywaniu równowagi tonalnej!

 

Spójrz choćby tylko na suwaki, które nazywają się dokładnie tak samo jak grupy tonów, za które odpowiadają:

  • Highlights (światła)
  • Lights (jasne tony)
  • Darks (ciemne tony)
  • Shadows (cienie)

Uwierz mi, że już one same potrafią sprawić, że tonalność zdjęcia będzie jak nigdy dotąd! Dlatego obiecaj mi proszę, że już nigdy, przenigdy nie odpuścisz tego panelu, ok?

 

04

B&W W LIGHTROOMIE – CHCESZ WIĘCEJ?

Myślę, że nie muszę Cię przekonywać, że porządnie zrobione B&W potrafi zawrócić w głowie? Dlatego ćwicz się w tym typie obróbki, nawet jeśli jesteś zupełnie na samym początku lightroomowej drogi. Wiesz czemu? Bo kolejność od B&W ku KOLOROWI to najlepsza z możliwych dróg – mówię to z absolutnie pełnym przekonaniem! Możesz mnie cytować! :).

Jak najbardziej możesz uczyć się samodzielnie, gdybyś jednak potrzebowała mojej pomocy i wsparcia – wskakuj do kursu Obróbka w Lightroomie od A do Z. W jego trakcie przeprowadzę Cię przez wszystkie najważniejsze funkcje tego programu opowiadając Ci o nich w taki sposób, jakbyśmy rozmawiały przy kawie. Serio, tak też można się uczyć! :).
Pomogę Ci uporządkować to, co już wiesz, uzupełnię to, czego nie wiesz, a także podpowiem co jeszcze warto znać, aby praca w Lightroomie stała się dla Ciebie prawdziwą przyjemnością.

CHCESZ ZOBACZYĆ JAK KURS WYGLĄDA W ŚRODKU?

W takim razie zostaw swojego maila
i wskocz do jednej z 44 kursowych lekcji:

A Ty jak często przechodzisz na czarno-białą stronę mocy? :).

Podobne
wskazówki

Pin It on Pinterest

Podziel się!

Ten wpis pchnął Twoje lightroomowe umiejętności do przodu? Super! W takim razie puść go dalej w świat, niech pomoże jeszcze komuś :)