Zobacz, jak już baaaardzo dużo wiesz na temat pędzla Adjustment Brush. W tym momencie masz już naprawdę solidne podstawy teoretyczne, ale czy wiesz, że nie tylko takie? Że już sporo wiesz również na temat praktycznego wykorzystania pędzla?

Wiesz już jak za jego pomocą zrobić prosty retusz, dodać światło i jak zmienić kolor na zdjęciu – to całkiem sporo! Dzisiaj, do tego wszystkiego, dorzucę Ci małe uzupełnienie tematu, czyli pokażę Ci do czego jeszcze możesz wykorzystać to narzędzie.

Gotowa? Zaczynamy :).

 

01

TEMP

Wiesz, że za pomocą AB+Temp możesz bawić się np. we fryzjera? :). Połącz pędzel z dodatnią wartością Temp i maluj nim po włosach. Najfajniejszy efekt uzyskasz na włosach brązowych i rudych. Że niby nie można? A kto tak powiedział? :).

 

02

EXPOSURE

Tu sprawa zdaje się być prosta, bo Exposure to ekspozycja po prostu. Czyli co? Czyli zmniejszając wartość tego parametru przyciemnisz dany fragment zdjęcia, a zwiększając – rozjaśnisz. Kiedy pracować z tym suwakiem? Wtedy, gdy chcesz coś dodatkowo uwypuklić i/lub też ukryć. Proste? :).

adjustment brush lightroom

 

03

CONTRAST

Contrast to kontrast. Czasem jest tak, że chcesz jakiś fragment zdjęcia dodatkowo zaakcentować i możesz to zrobić właśnie za pomocą tego parametru. Ale… nie tylko tego!

 

ZAPISZ SIĘ NA REGU LR NIK

a co 2 tygodnie podrzucę Ci na maila garść fajnych lightroomowych wskazówek:

04

HIGHLIGHTS

To mój ulubiony suwak, który idealnie radzi sobie ze zbyt dużą ilością światła np. na twarzy głównego bohatera. Tylko, żeby było jasne, Highlights nie zawsze poradzi sobie z tym nadmiarem i wtedy jak nic warto go połączyć z Whites. Możesz również dorzucić tu odrobinę ekspozycji na minus, tylko pamiętaj, że w ten sposób pociemnieje Ci cały dopracowywany fragment zdjęcia, nie tylko jasne jego tony, ok?

 

05

SHADOWS

Praca z Shadows idealnie pozwoli Ci powyciągać detale, które dziwnym trafem ukryły się w ciemnych zakamarkach zdjęcia. Nawet pojęcia nie masz jak wielka moc tkwi w tym suwaku, a może właśnie wiesz? :).

 

06

WHITES i BLACK

Gdy na zdjęciu masz baaaardzo dużo jasnych elementów, to bardzo często może zdarzyć się tak, że zleją się one w jedną białą masę. Takich plam baaardzo nie lubimy i nie ma znaczenia, czy to będą białe plamy, czy też czarne. Gdy tak się zdarzy, to spróbuj je zlikwidować za pomocą parametrów WhitesBlacks. Jeśli to nie zadziała – dołóż suwaki o tej samej nazwie w panelu Basic. Jeśli i one nie dadzą rady, oznacza to tylko jedno – te fragmenty zdjęcia masz już wypalone na amen.

 

07

CLARITY

Clarity świetnie pomaga w wyodrębnieniu detalu, czy też dowolnego fragmentu z całości kadru. Gdy tematem zdjęcia są na przykład dłonie, to pociągnięcie ich dodatnią wartością Clarity pięknie wydobędzie z nich fakturę, linie papilarne, każdy ich szczegół po prostu. W każdym innym przypadku nie przesadzaj z tym parametrem, a już na pewno nie wtedy, gdy pracujesz z nim podczas retuszu, ok?

jak używać adjustment brush

 

08

DEHAZE

Dehaze to parametr służący naprawie “zmniejszonej przejrzystości powietrza”. Upraszczając: czasem na zdjęcia wkrada się mgiełka, którą za pomocą tego właśnie parametru możesz usunąć, albo… dodać – bo w sumie dlaczego by nie! :).

 

09

SATURATION

Saturation służy nie tylko do podciągania nasycenia kolorów, ale również do tego, aby je wygasić. Próbowałaś kiedyś w ten sposób potraktować zbędny element, który wkradł się na Twoje zdjęcie? Nie? To spróbuj koniecznie!

 

10

SHARPNESS

Tak jak suwak Clarity, też i Sharpness pomoże Ci wyciągnąć temat zdjęcia na pierwszy plan. Tylko uważaj, bo w przypadku tego drugiego parametru łatwo o niefajne ziarno, które może pojawić się na dopracowywanym przez Ciebie fragmencie!

 

11

NOISE

Noise to szum, który możesz usunąć ze zdjęcia również za pomocą pędzla. Ale nie tylko, bo możesz go również w ten sposób dodać! Wiem, pewnie teraz pukasz się w czoło, bo jak tu dodawać szum, kiedy zawsze z całych sił próbujesz się go pozbyć! Wiesz, gdzie ja go dodaję? Dokładam go podczas retuszu. W ten sposób fajnie wygładzam skórę, ale i przełamuję tę gładkość dodając jej odrobinę faktury. Próbowałaś kiedyś tego sposobu?

pędzel adjustment brush lightroom

 

12

DEFRINGE

Opcja Defringe dotyczy aberracji chromatycznych. Aberracje to takie dość charakterystyczne fioletowe lub zielonkawe obwódki, które mogą pojawić się na krawędziach np. drzew. W bardzo prosty sposób poradzisz sobie z nimi zaznaczając „ptaszkiem” jedną z opcji w panelu Lens Corrections. Dodatkowo Lightroom pozwala wykonać tę korekcję również za pomocą pędzla.

Nie masz tych obwódek na swoich zdjęciach? W takim razie chwal się szybko jaki masz obiektyw! :).

 

13

COLOR

Color to kolor, a więc włącz paletkę i wybierz odpowiedni jego odcień. Jeśli masz ochotę to go przyciemnij (dorzuć Exposure na minus) lub rozjaśnij (Exposure na plus) i poczuj się niczym Picasso! :). Czy taka możliwość przydaje się w praktyce? No jasne, że tak! W ten sposób możesz podbarwić niebo, gdy w oryginale nie prezentuje się ono zbyt atrakcyjnie, czy też podkreślić tęczówkę oka!

I jak? Całość stała się już dla Ciebie bardziej zjadliwa? No mam nadzieję, bo Adjustment Brush niesamowicie ułatwia obróbkę w Lightroomie. Nie mówię, że bez niego nie da się dopracować zdjęcia, bo się da, ale szczerze? Co to za życie bez pędzla!!! :).

Podobne
wskazówki

Pin It on Pinterest

Podziel się!

Ten wpis pchnął Twoje lightroomowe umiejętności do przodu? Super! W takim razie puść go dalej w świat, niech pomoże jeszcze komuś :)